WORKSHOPS | ALS KEUZEWORKSHOP EN VOOR HELE KLASSEN

We merken dat veel leerlingen het momenteel lastig hebben. Het kost ze moeite om gemotiveerd te blijven, maar ook om overzicht te houden en om te gaan met de onzekerheden van deze tijd.

We willen leerlingen (en docenten) handvatten meegeven op het mentale vlak, zodat ze deze tijd zo goed mogelijk doorkomen. Zo zorgen we ervoor dat leerlingen met meer motivatie, ontspanning en verbinding naar school gaan!

“De workshops van Psychologie in het onderwijs hebben onze studenten doen nadenken over hun motivatie en doelen, het plannen en focussen en handvatten gegeven hoe om te gaan met tegenslagen. Lessen levenswijsheid, zou ik zeggen. De trainers gaan het gesprek aan, dagen uit tot nadenken en wisten onze studenten te boeien. “
Sjaak Bosch
Coördinator Horizon College

ONS AANBOD (FYSIEKE WORKSHOPS)

Workshop: motivatie & doelen

  • Waar droom ik van?
  • Wat is motivatie?
  • Wat is het verschil tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie?
  • Wat heb ik nodig om gemotiveerd te zijn?
  • Welke mindset helpt bij motivatie?
  • Hoe stel ik doelen die mij motiveren?
  • Wat is belangrijk bij het stellen van doelen?

Workshop: focus & stress 

  • Hoe zorg ik voor focus?
  • Hoe behoud ik mijn focus?
  • Waarom bestaat er stress?
  • Hoe herken ik stress bij mezelf? En wat kan ik daar aan doen?
  • Wat doet stress met mijn focus?
  • Hoe maak ik een goede én haalbare planning?

Workshop: zelfbeeld en identiteit

  • Welke rollen heb ik allemaal?
  • Wanneer ben ik het meest mezelf?
  • In welke omgeving kom ik het meest tot mijn recht?
  • Wie wil ik zijn en durf ik hiervoor te kiezen?
  • Klopt het beeld dat ik van mezelf heb, met hoe ik mezelf laat zien aan de buitenwereld?

Workshop: talentontwikkeling

  • Wat zijn kwaliteiten?
  • Welke kwaliteiten heb ik volgens anderen?
  • Wat zijn mijn talenten?
  • Wat kan er in de weg zitten, waardoor ik mijn kwaliteiten en talenten niet inzet?
  • Welke droom heb ik en hoe ga ik daar komen?

Workshop: omgaan met tegenslagen

  • Wat zijn emoties en waarom heb ik ze?
  • Hoe kan ik ruimte geven aan mijn emoties en mezelf daar niet op beoordelen?
  • Waar heb ik invloed op? En waarop niet?
  • Welke invloed hebben mijn gedachten? En wat kan ik daar aan doen?
  • Welke strategieën zijn er om om te gaan met een tegenslag en welke gebruik ik?

Workshop: in verbinding blijven

  • Waarom hebben we elkaar nodig?
  • Hoe werkt vertrouwen? En wanneer kan ik iemand vertrouwen?
  • Hoe kan ik mijn emoties met anderen delen? En wat maakt dat spannend of moeilijk?
  • Hoe kan ik anderen om hulp vragen? 
  • Hoe kan ik iets voor anderen betekenen?

 Workshop: groepsgedrag 

  • Waarom leven mensen in groepen?
  • Welk effect hebben groepen op mij?
  • Wat zijn de positieve en negatieve effecten van het functioneren in een groep?
  • Hoe kunnen wij als groep (nog) hechter worden? En waar staan wij voor?
  • Hoe kan ik mezelf blijven in een groep?

 Workshop: groepsgedrag (interventie) 

  • Wie ben ik? En welke kwaliteiten heb ik?
  • Welke kwaliteiten hebben mijn klasgenoten?
  • Welke vooroordelen heb ik over anderen? En zij over mij?
  • Hoe kunnen wij zo goed mogelijk samenwerken, gezien onze verschillende kwaliteiten?
"Het was wel een leerzame workshop aangezien er een keer niet alleen naar cijfers gekeken werd, maar naar de manier hoe je je doelen wilt behalen. Het werd weer even duidelijk wat ik allemaal zelf zou kunnen doen om bepaalde dingen te beïnvloeden. Ook vond ik het fijn om te horen dat ik niet de enige was die moeilijkheden heeft."
Leerling 5 havo
Carolus Clusius College

Veelgestelde vragen over de workshops

Voor welke leerlingen/studenten zijn de workshops bedoeld?

  • Voor alle leerlingen/studenten zijn de workshops relevant. Door de workshops worden ze zich bewuster van hun emoties, gedachten en gedrag. Daarnaast helpt het ze ook anderen beter te begrijpen. Mocht er een specifiek probleem of een specifieke casus zijn, dan kunnen we (tot op bepaalde hoogte) aanpassingen doen in een van de bovenstaande workshops.

Waar en hoe worden de workshops geplaatst in het rooster?

  • Dit is afhankelijk van de de ruimte die de school maakt voor de workshops.
  • Sommige scholen stellen de lessen verplicht voor alle leerlingen/studenten, waarbij een bepaalde les (een aantal keer) vervalt.
  • Andere scholen laten de deelname bij de leerlingen/studenten zelf. Onze ervaring is dat er dan veel minder leerlingen/studenten zullen deelnemen. Dit is zonde, omdat leerlingen/studenten vaak van te voren geen zin hebben of niet kunnen inschatten dat deze lessen hen kan helpen. Achteraf zijn de meeste leerlingen/studenten namelijk wel positief over hun deelname en zijn ze blij dat ze er zijn geweest.

Moet er een docent bij de workshops aanwezig zijn?

  • Afhankelijk van de groepsgrootte, is de aanwezigheid van een docent een vereiste. Vanaf 15 deelnemers of meer is dit het geval. Daarnaast stimuleren wij wel om, als dat mogelijk is, de aanwezigheid van een docent of mentor te regelen. Het is namelijk heel waardevol om te zien wat er in de groep gebeurt en levert materiaal op voor vervolggesprekken tussen de docent en leerlingen/studenten.

Worden de workshops los gegeven of in een reeks?

  • Beide opties zijn mogelijk, met daarbij de kanttekening dat een reeks workshops een duurzamer effect zal hebben dan een losse workshop. De meeste reeksen worden door eenzelfde trainer gegeven, waardoor hij/zij de tijd krijgt om een band op te bouwen met de groep. Iets wat de interactie en het effect van de workshops versterkt. 

Wat is de investering en duur van de workshops?

  • De workshops kosten 400 euro per workshop. Afhankelijk van hoeveel workshops er worden afgenomen, kan er gerekend worden met een korting.
  • De workshops duren 90 minuten per keer, inclusief een pauze.
 

Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier!