WORKSHOPS DOCENTEN

Creëer een context waar leerlingen kunnen floreren

Workshops Psychologie voor je docententeam

Docenten zijn de contextmakers voor leerlingen en daarmee hebben zij een belangrijke invloed op het mentaal welzijn van jongeren. Als zij een klimaat weten te creëren waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn, er ruimte is voor emoties, leerlingen zich kunnen verbinden met elkaar en er een veilige groepsdynamiek is, dan is dat een belangrijke beschermingsfactor voor het mentaal welzijn van leerlingen.

In onze workshops starten we met theorie, maar besteden we net zo veel aandacht aan het toepassen van de kennis en praktijkervaringen met elkaar delen

WhatsApp

Onze workshops voor docenten

Groepsdynamiek

Na het volgen van deze training weet je hoe je invloed kan uitoefenen om een positieve groepsdynamiek te creëren en te behouden. Daarnaast weet je welke interventies passend zijn om een positieve groepsdynamiek te veranderen.

Zelfbeeld & identiteit

Na deze training ben je je bewuster van jouw invloed als docent op de identiteitsontwikkeling en het zelfbeeld van je leerlingen. Je hebt handvatten om leerlingen met een laag zelfbeeld te herkennen en te ondersteunen, zodat ze zich zekerder voelen en beter functioneren in de klas.

Verbinding in docententeams

Na het volgen van deze training heb je gewerkt aan de onderlinge verbinding in het docententeam. We maken deze training op maat, zodat we echt aansluiten bij jullie ‘verbindings-vraag’. De inhoud is dus in overleg. In jullie geval zal het bijvoorbeeld kunnen gaan over een ‘lerende cultuur creëren’.

Emoties in de klas

Na het volgen van deze training weet je hoe je invloed kan uitoefenen om een positieve groepsdynamiek te creëren en te behouden. Daarnaast weet je welke interventies passend zijn om een positieve groepsdynamiek te veranderen.

Neurodiversiteit

Na het volgen van deze training begrijp je hoe neurodiversiteit zich uit in de klas en heb je concrete strategieën om te differentiëren zonder 30 verschillende lesplannen te maken. Tevens leer je sterke kanten benutten van leerlingen en studenten en een veilige, stimulerende leeromgeving bieden zodat je een klas krijgt waarin alle breinen floreren.

Met meer vertrouwen voor de klas

Aandacht voor mentale gezondheid gaat niet alleen over expliciet ruimte maken in het curriculum of een lesprogramma. Het gaat echt over jezelf als mens meenemen in de les en jezelf aankijken. Dat is mooi en kwetsbaar tegelijk. En juist daarom is het goed om echt de tijd en ruimte te nemen om de stof eigen te maken. Met alleen een lesprogramma red je het niet.

Als het je lukt om de lessen je eigen te maken, worden de lessen een succes. Je zult merken dat je meer verbinding krijgen met hun groep én dat leerlingen en studenten veel eerder naar ze toekomen bij uitdagingen en problemen.

In een paar stappen aan de slag

Aanvraag

Dien een aanvraag in of vraag eerst onze brochure aan om je interesse kenbaar te maken. Na je aanvraag nemen wij zo snel mogelijk contact met je op voor een nadere kennismaking.

Kennismaking

We plannen samen een kort kennismakingsgesprek om jouw behoeften en wensen in kaart te brengen. Geïnteresseerd? Dan kijken we naar geschikte data en andere praktische zaken.

Op jouw school

Wij komen graag langs op jullie school om workshops te verzorgen voor jouw docententeam. Samen stemmen we de inhoud af en zorgen we voor een inspirerende en praktische sessie.

Veelgestelde vragen

Hoe ziet de agenda eruit van een workshopo?

Data van de online training
3 februari: 19.00 – 21.00
10 maart: 19.00 – 21.00
7 april: 19.00 – 21.00
19 mei: 19.00 – 21.00
16 juni: 19.00 – 21.00

De data voor de live training in Utrecht:
14 februari: 10.00 – 14.00
28 maart: 10.00 – 14.00
16 mei: 10.00 – 14.00

Deadline voor het aanmelden is 15 januari. 

Wat zijn de kosten voor een workshop?

Fysieke Workshops:
Tijdens de workshops gaan we met een groep van maximaal 15 docenten aan de slag met concrete handvatten om in jouw lessen te gebruiken. De workshops zijn interactief en een combinatie van psycho-educatie en het bespreken van concrete casussen.

Duur: 1 – 2,5 uur
Investering: €1150,- euro (exclusief BTW)

Is er genoeg materiaal?

De ervaring leert dat er eerder te veel materiaal is dan te weinig. Mentoren en SLB-ers uit de vorige lichting zeiden regelmatig: Het is een snoepwinkel, maar ik heb de tijd niet eens om alles in te zetten’. Je kan dus zelf bepalen wat je in je klas gaat gebruiken. 

Mijn vraag staat er niet tussen.

Heb je een vraag of wil je iemand persoonlijk spreken over de training zodat je goed kan bepalen of de training bij je past. Mail dan naar info@psychologieinhetonderwijs.nl en we nemen snel contact met je op!

Onze deelnemers. Hun verhalen.

Leerlingen havo 4
Leerlingen havo 4
Havo de Hof
Lees verder
Ik geef de lessen een 10, omdat ik het leuk vond en we belangrijke onderwerpen bespraken, die echt invloed hebben op mijn leven en waar ik echt iets aan heb.
Mentor
Mentor
VAVO onderwijs
Lees verder
Leerlingen krijgen door de lessen inzicht in het feit dat ze zelf invloed hebben op bepaalde situaties. Ook bij dde leerlingen waarvan wij het van tevoren niet hadden verwacht. Mijn mentorlessen zijn nog nooit zo goed geweest.
Irma Vos
Irma Vos
Opleidingsmanager MBO Rijnland
Lees verder
We werken inmiddels al drie jaar samen met Psychologie in het Onderwijs. We hebben de workshops: "motivatie", "omgaan met tegenslagen", "planning en focus" en "verbinding" aangeboden voor al onze eerstejaars studenten. De samenwerking is prettig en de thema's sluiten goed aan bij onze doelgroep.

Na het volgen van de training

De kern

Kennisdeling

Je krijgt toegang tot een online omgeving waarin we na elke sessie theorie, video’s en materiaal delen over het desbetreffende thema.

Zelf aan de slag gaan

Tussen elke bijeenkomst ga je zelf aan de slag met een specifiek thema. Op deze manier kun je direct praktijkervaring opdoen.

Ik heb een vraag

Heb je een specifieke vraag, een suggestie, of een ander verzoek? Laat gerust een bericht achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!