Docenten zijn de contextmakers voor leerlingen en daarmee hebben zij een belangrijke invloed op het mentaal welzijn van jongeren. Als zij een klimaat weten te creëren waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn, er ruimte is voor emoties, leerlingen zich kunnen verbinden met elkaar en er een veilige groepsdynamiek is, dan is dat een belangrijke beschermingsfactor voor het mentaal welzijn van leerlingen.
In onze workshops starten we met theorie, maar besteden we net zo veel aandacht aan het toepassen van de kennis en praktijkervaringen met elkaar delen
Deze workshop richt zich op het begrijpen van de oorzaken van prestatiedruk en het ontwikkelen van tools om hiermee om te gaan. Leerlingen leren kritisch te kijken naar hun angsten en ontwikkelen lef om met deze angsten aan de slag te gaan.
In deze training leren leerlingen wat stress is, hoe ze het bij zichzelf kunnen herkennen en welke invloed stress heeft op hun focus. Daarnaast worden technieken aangereikt om de lesstof beter te onthouden en effectieve ontspanningsmethoden toe te passen tijdens toetsperiodes.
Deze workshop helpt leerlingen te ontdekken waar ze van dromen, wat motivatie is en hoe ze doelen kunnen stellen die hen motiveren. Er wordt ingegaan op het verschil tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie en welke mindset helpt bij het behouden van motivatie.
Leerlingen leren wat emoties zijn, hoe ze ruimte kunnen geven aan hun emoties zonder oordeel en waar ze wel of geen invloed op hebben. Er wordt aandacht besteed aan de invloed van gedachten en welke strategieën effectief zijn bij het omgaan met tegenslagen.
Deze workshop benadrukt het belang van onderlinge verbinding en vertrouwen. Leerlingen leren hoe ze hun emoties kunnen delen, hulp kunnen vragen en iets voor anderen kunnen betekenen, wat bijdraagt aan een hechtere gemeenschap.
In deze workshop ontdekken leerlingen hun eigen kwaliteiten en talenten, en leren ze hoe ze eventuele obstakels kunnen overwinnen die hen belemmeren deze in te zetten. Dit stimuleert hen om hun dromen na te jagen en hun volledige potentieel te benutten.
Leerlingen krijgen handvatten aangereikt om hun focus te verbeteren en te behouden, stress te herkennen en te verminderen, en effectieve en haalbare planningen te maken. Dit helpt hen om hun academische en persoonlijke doelen efficiënter te bereiken.
Leerlingen onderzoeken de verschillende rollen die ze vervullen, wanneer ze het meest zichzelf zijn en in welke omgeving ze het beste tot hun recht komen. Deze workshop helpt hen bij het ontwikkelen van een realistisch en positief zelfbeeld.
Aandacht voor mentale gezondheid gaat niet alleen over expliciet ruimte maken in het curriculum of een lesprogramma. Het gaat echt over jezelf als mens meenemen in de les en jezelf aankijken. Dat is mooi en kwetsbaar tegelijk. En juist daarom is het goed om echt de tijd en ruimte te nemen om de stof eigen te maken. Met alleen een lesprogramma red je het niet.
Als het je lukt om de lessen je eigen te maken, worden de lessen een succes. Je zult merken dat je meer verbinding krijgen met hun groep én dat leerlingen en studenten veel eerder naar ze toekomen bij uitdagingen en problemen.
Dien een aanvraag in of vraag eerst onze brochure aan om je interesse kenbaar te maken. Na je aanvraag nemen wij zo snel mogelijk contact met je op voor een nadere kennismaking.
We plannen samen een kort kennismakingsgesprek om jouw behoeften en wensen in kaart te brengen. Geïnteresseerd? Dan kijken we naar geschikte data en andere praktische zaken.
Wij komen graag langs op jullie school om workshops te verzorgen voor jouw docententeam. Samen stemmen we de inhoud af en zorgen we voor een inspirerende en praktische sessie.
Data van de online training
3 februari: 19.00 – 21.00
10 maart: 19.00 – 21.00
7 april: 19.00 – 21.00
19 mei: 19.00 – 21.00
16 juni: 19.00 – 21.00
De data voor de live training in Utrecht:
14 februari: 10.00 – 14.00
28 maart: 10.00 – 14.00
16 mei: 10.00 – 14.00
Deadline voor het aanmelden is 15 januari.
Fysieke Workshops:
Tijdens de workshops gaan we met een groep van maximaal 15 docenten aan de slag met concrete handvatten om in jouw lessen te gebruiken. De workshops zijn interactief en een combinatie van psycho-educatie en het bespreken van concrete casussen.
Duur: 1 – 2,5 uur
Investering: €1150,- euro (exclusief BTW)
De ervaring leert dat er eerder te veel materiaal is dan te weinig. Mentoren en SLB-ers uit de vorige lichting zeiden regelmatig: Het is een snoepwinkel, maar ik heb de tijd niet eens om alles in te zetten’. Je kan dus zelf bepalen wat je in je klas gaat gebruiken.
Heb je een vraag of wil je iemand persoonlijk spreken over de training zodat je goed kan bepalen of de training bij je past. Mail dan naar info@psychologieinhetonderwijs.nl en we nemen snel contact met je op!
Je krijgt toegang tot een online omgeving waarin we na elke sessie theorie, video’s en materiaal delen over het desbetreffende thema.
Heb je een specifieke vraag, een suggestie, of een ander verzoek? Laat gerust een bericht achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Contactgegevens
+31 6 2190 9051
info@psychologieinhetonderwijs.nl
Kanaalweg 22
3526 KM Utrecht
KvK nummer: 88681092
BTW nummer: NL864728475B01
Privacyverklaring