Mentor & SLB-training: Mentale gezondheid

Training voor Mentoren & SLB’ers: versterken van mentaal welzijn in de klas

 

Herken je dit in de klas?

Voor alle mentoren en SLB’ers die aandacht willen geven aan de mentale gezondheid van hun leerlingen in de mentor- of SLB-les.

  • Je besteedt veel tijd aan één of twee leerlingen met mentale problemen door bijvoorbeeld een moeilijke thuissituatie en dit levert flink wat werkdruk op
  • Je ziet als docent ook bij andere leerlingen veel lichtere mentale problemen. Je leerlingen ervaren veel prestatiedruk, lijken minder veerkrachtig of niet gemotiveerd
  • Je wil graag aandacht besteden aan de mentale gezondheid in de klas, maar je weet niet goed hoe en waar te beginnen.

Maak mentale gezondheid bespreekbaar in de klas

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is bedoeld voor docenten, mentoren en SLB’ers die aandacht willen geven aan de mentale gezondheid van hun leerlingen in de klas.

Na het voltooien van deze training:

  • Beschik je over de juiste kennis op het gebied van motivatie, stress en prestatiedruk, veerkracht, groepsdynamiek en verbinding.
  • Heb je het juiste materiaal (van theorie tot werkvormen) om ook daadwerkelijk met leerlingen aan de slag te gaan.
  • Kun je signalen herkennen die aangeven welke leerlingen doorverwezen moeten worden voor extra hulp of zorg.
  • Ben je persoonlijk en professioneel gegroeid. Het lesgeven over mentale gezondheid gaat namelijk ook over jou. En over ontwikkeling als individu en docent.
  • Voel je je niet langer onzeker over je aanpak, maar ben je bewust bekwaam geworden doordat je ervaringen hebt kunnen uitwisselen met andere docenten.

Optie 1:
Volg de volledige training online, met docenten van andere scholen: 5 online sessies van elk 2 uur.

Prijs: €750 per docent

Optie 2:
Volg de volledige training op onze locatie in Utrecht, met docenten van andere scholen: 3 fysieke bijeenkomsten van elk 3,5 uur.


Prijs: €1050 per docent

Optie 3:
Volg de training op jouw school met je eigen collega’s. Geschikt voor groepen van 8 tot maximaal 15 personen. Duur: 3 sessies van elk 3,5 uur op locatie.

Prijs: €8700 per groep

De kern van de training:

Deze training is bedoeld voor docenten, mentoren en SLB’ers die aandacht willen geven aan de mentale gezondheid van hun leerlingen in de klas.

Na het voltooien van deze cursus:

  • Kennisdeling: Je krijgt toegang tot een online omgeving waarin we na elke sessie theorie, video’s en materiaal delen over het desbetreffende thema.
  • Zelf aan de slag gaan: Tussen elke bijeenkomst ga je zelf aan de slag met een specifiek thema. Op deze manier kun je direct praktijkervaring opdoen.
  • Samen leren met andere docenten: Tijdens de bijeenkomsten delen we praktijkervaringen en zorgen we ervoor dat je de lessen eigen maakt door interactie met andere docenten.
  • Het juiste lesmateriaal: Je krijgt toegang tot alle lessen, zodat je na de training direct aan de slag kunt met jouw eigen klas.

Thema’s die behandeld worden

De onderwerpen motivatie, stress & prestatiedruk, veerkracht en groepsdynamiek en verbinding zijn nauw met elkaar verbonden. Ze vormen de essentiële bouwstenen voor het proactief bevorderen van het mentale welzijn van leerlingen en studenten.

  • Motivatie: Ontdek hoe motivatie een cruciale rol speelt in het leerproces en leer effectieve strategieën om de intrinsieke en extrinsieke motivatie van leerlingen te stimuleren en leerlingen te leren om ook zichzelf te leren motiveren.
  • Stress & Prestatiedruk: Leer hoe stress en prestatiedruk de mentale gezondheid van leerlingen beïnvloeden en ontdek hoe jij leerlingen hier meer over kan leren en tegelijkertijd een ondersteunende omgeving kan bieden.
  • Veerkracht: Leer hoe je de veerkracht van leerlingen kunt versterken, zodat ze beter om kunnen gaan met uitdagingen en tegenslagen die onlosmakelijk verbonden zijn met het leven en hun schoolcarrière.
  • Groepsdynamiek en Verbondenheid: Begrijp hoe groepsdynamiek en een gevoel van verbondenheid binnen de klas bijdragen aan het welzijn van individuele leerlingen, en ontdek manieren om een positieve groepscultuur te bevorderen.

Deze uitgebreide benadering stelt docenten in staat om effectief te werken aan het bevorderen van de mentale gezondheid van hun leerlingen en studenten.

Agenda trainingen

Online:

  • 7 oktober 19.00 – 21.00
  • 4 november: 19.00 – 21.00
  • 9 december: 19.00 – 21.00
  • 20 januari: 19.00 – 21.00
  • 10 februari: 19.00 – 21.00

Locatie Utrecht

  • 4 oktober 10.00 – 14.00
  • 1 november: 10.00 – 14.00
  • 6 december: 10.00 – 14.00

Geïnteresseerd in het volgen van deze mentor & SLB training?

In het najaar gaan we van start met een fysieke én een online training. Ben je geïnteresseerd? Meld je dan hier alvast aan door het formulier in te vullen. 

Let op: bij meer dan 10 aanmeldingen werken we met een wachtlijst. 

Wil je de training op je eigen school organiseren? Mail dan naar info@psychologieinhetonderwijs.nl

Meld je hier aan:

Over ons

Dominique Warmerdam
Oprichter Psychologie in het Onderwijs

Ondanks de toenemende diversiteit van het onderwijsprogramma ontbreekt psychologie nog vaak in het curriculum. Met Psychologie in het Onderwijs streven we ernaar dit te veranderen. We bieden momenteel modules, workshops en trainingen aan op meer dan 70 middelbare scholen en mbo-instellingen om het mentale welzijn en bewustzijn van leerlingen en docenten te bevorderen.

Mijn achtergrond
Ik heb altijd al interesse gehad in gedrag en gedachten. Of het nu binnen mijn familie, sportteam of op school was. Na mijn studie Psychologie ben ik in 2018 mijn missie gaan volgen, namelijk: ervoor zorgen dat alle leerlingen toegang krijgen tot basiskennis over psychologie!

Laura Stroo
Schoolpsycholoog, docent. ACT, Projectleider en Supervisor

Wat als we allemaal zouden leren wat er écht toe doet? Luisteren naar je hart en doen waar je blij van wordt? Als het niet alleen gaat om lezen en rekenen, maar dat we leren hoe je fijn kunt leven? Dat we leren dat tegenslag bij het leven hoort en hoe je daarmee om kunt gaan. Hoe tof zou het zijn als we dat leren van onze ouders/verzorgers én op school?

Psychologische vaardigheden gun ik iedereen om te leren, docenten, leerlingen, mensen. Levenskunde in de klas!

Mijn achtergrond
Ik ben opgeleid als schoolpsycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP, orthopedagoog, supervisor K&J NIP, leerkracht en ib’er. Ik werk veel in scholen, besturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten en als docent om fundamentele levensvaardigheden van leerlingen (en schoolteams!) te vergroten.