Docenten zijn de contextmakers voor leerlingen en daarmee hebben zij een belangrijke invloed op het mentaal welzijn van jongeren. Als zij een klimaat weten te creëren waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn, er ruimte is voor emoties, leerlingen zich kunnen verbinden met elkaar en er een veilige groepsdynamiek is, dan is dat een belangrijke beschermingsfactor voor het mentaal welzijn van leerlingen.
In onze workshops psychologie ontdekken docenten hoe ze dit klimaat kunnen creëren.
Kortom: een inspirerende training voor een sterk docententeam
Na het volgen van deze training heb je gewerkt aan de onderlinge verbinding in het docententeam. We maken deze training op maat, zodat we echt aansluiten bij jullie ‘verbindings-vraag’. De inhoud is dus in overleg. Bijvoorbeeld over een ‘lerende cultuur creëren’.
Na deze training ben jij je meer bewust van jouw invloed als docent op de identiteitsontwikkeling en het zelfbeeld van je leerlingen. Je hebt handvatten om leerlingen met een laag zelfbeeld te herkennen en te ondersteunen, zodat ze zich zekerder voelen en beter functioneren in de klas.
In deze training leer je wat wel en niet werkt in gesprekken met leerlingen over hun mentale gezondheid. Wat bespreek je in de klas en wat laat je beter liggen? Hoe reageer je op een leerling die een heftig verhaal met je deelt? Wanneer kun je zelf iets betekenen en wanneer is het beter om door te verwijzen. Tijdens de training krijg je inzicht in je eigen handelingsverlegenheid en krijg je praktische handvatten om met vertrouwen het gesprek aan te gaan.
In deze ervaringsgerichte training leer je hoe je de verbinding met je leerlingen versterkt — ook als er weerstand is, spanningen spelen of jij als docent onder druk staat. We leren verbinding maken — niet door theorie, maar door te doen, te ervaren en te reflecteren. Omdat verbinding er op elke school anders uitziet, wordt deze training op maat ontwikkeld, afgestemd op de specifieke behoeften van het team en de context.
Na het volgen van deze training weten docenten hoe ze emoties in de klas effectief kunnen herkennen, erkennen en begeleiden, zodat ze een veilige en ondersteunende leeromgeving creëren. Ze krijgen praktische handvatten om zowel hun eigen emoties te reguleren als die van hun leerlingen, wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek.
Na deze trainingen heb je als docent inzicht in de psychologische achtergrond van talentontwikkeling en weet je hoe je, op een manier die bij jou past, een positieve bijdrage kan leveren aan het ontdekken en ontwikkelen van talenten bij je leerlingen. Deze training helpt je om talentontwikkeling niet als extra taak te zien, maar als iets dat je op een laagdrempelige manier kunt verweven in je dagelijkse lespraktijk.
Na het volgen van deze training weet je hoe je invloed kan uitoefenen om een positieve groepsdynamiek te creëren en te behouden. Daarnaast weet je welke interventies passend zijn om een positieve groepsdynamiek te veranderen.
Na deze training weet je hoe je leerlingen kunt ondersteunen bij tegenslagen, hun emoties bespreekbaar kunt maken en hun veerkracht kunt versterken. Je leert hoe je hen helpt om sterker en zelfverzekerder om te gaan met uitdagingen, terwijl je zelf ook groeit in je rol als docent.
Na deze training heb je niet alleen theoretische kennis over motivatie en mindset, maar beschik je ook over praktische tools en strategieën om leerlingen te helpen groeien. Je krijgt concrete handvatten waarmee je direct aan de slag kunt om motivatieproblemen aan te pakken en een positieve leeromgeving te creëren.
Na het volgen van deze training begrijp je hoe neurodiversiteit zich uit in de klas en heb je concrete strategieën om te differentiëren zonder 30 verschillende lesplannen te maken. Tevens leer je sterke kanten benutten van leerlingen en studenten en een veilige, stimulerende leeromgeving bieden zodat je een klas krijgt waarin alle breinen floreren.
Na deze training heb je als docent inzicht in de psychologische achtergrond van stress en weet je hoe je dit kan toepassen op jezelf en op je leerlingen. Het helpt je om zelf anders om te gaan met stress en prestatiedruk en het biedt handvatten om je leerlingen hierin te ondersteunen.
Na deze inspiratiesessie heb je een helder beeld van wat mentale gezondheid betekent binnen het onderwijs, en waarom het belangrijk is om hier preventief op in te spelen. We bespreken hoe je mentale gezondheid bespreekbaar kunt maken in de klas, en laten zien hoe Psychologie in het Onderwijs jouw school daarbij kan ondersteunen.
Aandacht voor mentale gezondheid gaat niet alleen over expliciet ruimte maken in het curriculum of een lesprogramma. Het gaat echt over jezelf als mens meenemen in de les en jezelf aankijken. Dat is mooi en kwetsbaar tegelijk. En juist daarom is het goed om echt de tijd en ruimte te nemen om de stof eigen te maken. Met alleen een lesprogramma red je het niet.
Als het je lukt om de lessen je eigen te maken, worden de lessen een succes. Je zult merken dat je meer verbinding krijgen met hun groep én dat leerlingen en studenten veel eerder naar ze toekomen bij uitdagingen en problemen.
Dien een aanvraag in of vraag eerst onze brochure aan om je interesse kenbaar te maken. Na je aanvraag nemen wij zo snel mogelijk contact met je op voor een nadere kennismaking.
We plannen samen een kort kennismakingsgesprek om jouw behoeften en wensen in kaart te brengen. Geïnteresseerd? Dan kijken we naar geschikte data en andere praktische zaken.
Wij komen graag langs op jullie school om workshops te verzorgen voor jouw docententeam. Samen stemmen we de inhoud af en zorgen we voor een inspirerende en praktische sessie.
Ja ook dat kan, neem dan contact met ons op.
Fysieke Workshops:
Tijdens de workshops gaan we met een groep van maximaal 15 docenten aan de slag met concrete handvatten om in jouw lessen te gebruiken. De workshops zijn interactief en een combinatie van psycho-educatie en het bespreken van concrete casussen.
Duur: 1 – 2,5 uur
Investering: €1150,- euro (exclusief BTW)
Ja, neem gerust contact met ons op, we denken graag mee.
Heb je een vraag of wil je iemand persoonlijk spreken over de training zodat je goed kan bepalen of de training bij je past. Mail dan naar info@psychologieinhetonderwijs.nl en we nemen snel contact met je op!
Je krijgt toegang tot een online omgeving waarin we na elke sessie theorie, video’s en materiaal delen over het desbetreffende thema.
Heb je een specifieke vraag, een suggestie, of een ander verzoek? Laat gerust een bericht achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Contactgegevens
+31 6 2190 9051
info@psychologieinhetonderwijs.nl
Kanaalweg 22
3526 KM Utrecht
KvK nummer: 88681092
BTW nummer: NL864728475B01
Privacyverklaring