We kunnen niet alle mentale problematiek oplossen, maar… we geloven dat iedereen (van jong tot oud) zijn of haar invloed kan vergroten op de mentale gezondheid. Je kan tenslotte mentale vaardigheden aanleren. En als je daar vroeg mee begint, dan voorkomt dat later veel problemen.
Hoe we dat doen? ↓
We trainen jongeren in mentale vaardigheden, bewust in groepsverband: in de klas, of in kleine groepen voor extra ondersteuning. Daarnaast inspireren we ouders over thema’s zoals motivatie en omgaan met tegenslagen en helpen we ze om thuis het gesprek over mentale gezondheid voort te zetten.
We begeleiden docenten in het creëren van een klimaat waar jongeren zichzelf kunnen zijn, er ruimte is voor emoties, verbinding met anderen mogelijk is en een veilige groepsdynamiek heerst. Daarnaast werken we aan het mentaal welzijn van docenten én trainen we hen om onze lessen zelfstandig te geven.
We ondersteunen scholen en samenwerkingsverbanden in het opzetten van een preventief zorgbeleid en geven lezingen en inspiratiesessies.
Veel scholen zijn druk met brandjes blussen en individuele problemen oplossen. Wij zien dat anders: met een sterk basisaanbod kun je 80-90% van de leerlingen en studenten al goed ondersteunen. Voor de 10-15% die wat extra hulp nodig heeft, is gerichte ondersteuning belangrijk, en voor de 1-5% met complexe zorgvragen intensieve begeleiding. Op deze manier werk je aan een mentaal gezonde schoolcultuur én voorkom je op de lange termijn zorg en schooluitval.
Bron: Van los zand naar samenhang: Over zandkastelen en piramides in het onderwijs, Laura Stroo en Hanneke Visser.
Iedereen heeft een mentale gezondheid, maar zorgen voor je mentale gezondheid is lang niet zo normaal als elke week sporten en dagelijks tanden poetsen. Daar brengen wij verandering in!
In elke workshop, voor een leerling, docent of ouder, komen dezelfde drie pijlers altijd terug. Dat is de basis van ons succes.
In de afgelopen jaren hebben we een compleet aanbod opgebouwd. Alles is ontstaan door samenwerking met scholen. Waar we kunnen, leveren we graag maatwerk én streven we naar een duurzame inzet. Zo is onze inzet niet afhankelijk van het individuele enthousiasme van een schoolleider of van eenmalige gelden, maar wordt werken aan mentaal welzijn écht onderdeel van de (cultuur van de) school of gemeente.
Het liefste werken we in de volgende drie stappen, waar we er naar streven dat wij na stap 3 niet meer nodig zijn.
Het 1e jaar trainen onze trainers. De mentor of docent doet actief mee in de les, maar hoeft niets voor te bereiden.
Het 2e jaar leiden we mentoren of docenten op die de lessen zelf willen én kunnen geven. Waar nodig springen we bij.
Het 3e jaar zijn wij het expertiseteam. We denken actief met jullie mee, organiseren waar gewenst een intervisie en zorgen dat het materiaal up to date blijft.
Ook wij vinden inclusief onderwijs belangrijk. We geloven dat het voor een aantal leerlingen helpend is om een diagnose te krijgen, maar dat de meeste helemaal geen diagnose nodig hebben. En we geloven dat er leerlingen zijn die complexe vraagstukken hebben waar individuele hulp bij nodig is, maar dat de meeste leerlingen geen extra hulp nodig hebben. Ook wij denken dat het een goede beweging is om vooral aan goed onderwijs te werken voor alle leerlingen. In goed onderwijs zit wat ons betreft een sterke basis van basisondersteuning voor alle leerlingen en studenten. Wij geloven dat je hiervoor zowel aan de context moet werken als aan de individuele vaardigheden van jongeren. En dat noemen wij Psychologie in het Onderwijs.
Wij kiezen er bewust voor om niet te focussen op afzonderlijke thema’s. Psychologie gaat over het begrijpen van gedrag. Door psychologie te onderwijzen help je jongeren om kritisch te denken, zelfbewustzijn te vergroten en mentaal gezond te blijven. Wanneer we psychologie goed in het onderwijs integreren, hoeven we andere thema’s die wij ook belangrijk vinden niet geforceerd in ons onderwijs te integreren. Jongeren met een gezonde kijk op de wereld zullen zelf de vragen stellen, zelf onderzoeken, betere inschattingen maken, kwesties aankaarten en vaak met scherpere analyses komen dan wij.
Af en toe zoomen we wel in op een specifiek thema, bijvoorbeeld klimaat of social media. We leren leerlingen hier niet over het klimaat of social media, maar gaan juist in op het gedrag. In hoeverre hebben deze thema’s invloed op ons eigen gedrag en hoe kunnen we zelf onze invloed vergroten?
We werken met een groep van ruim 60+ collega’s. Missiegedreven enthousiastelingen die elke dag vol passie én enthousiasme voor ons op scholen werken.
Contactgegevens
+31 6 4324 7188
info@psychologieinhetonderwijs.nl
Kanaalweg 22
3526 KM Utrecht
KvK nummer: 88681092
BTW nummer: NL864728475B01
Privacyverklaring