onze werkwijze

We vergroten jouw invloed op mentale gezondheid

Mentale vaardigheden zijn aan te leren​

We kunnen niet alle mentale problematiek oplossen, maar… we geloven dat iedereen (van jong tot oud) zijn of haar invloed kan vergroten op de mentale gezondheid. Je kan tenslotte mentale vaardigheden aanleren. En als je daar vroeg mee begint, dan voorkomt dat later veel problemen.


Hoe we dat doen? ↓

Programma's voor jongeren

We trainen jongeren in mentale vaardigheden, bewust in groepsverband: in de klas, of in kleine groepen voor extra ondersteuning. Daarnaast inspireren we ouders over thema’s zoals motivatie en omgaan met tegenslagen en helpen we ze om thuis het gesprek over mentale gezondheid voort te zetten. 

Opleidingen voor docenten

We begeleiden docenten in het creëren van een klimaat waar jongeren zichzelf kunnen zijn, er ruimte is voor emoties, verbinding met anderen mogelijk is en een veilige groepsdynamiek heerst. Daarnaast werken we aan het mentaal welzijn van docenten én trainen we hen om onze lessen zelfstandig te geven. 

Advies & inspiratie voor scholen

We ondersteunen scholen en samenwerkingsverbanden in het opzetten van een preventief zorgbeleid en geven lezingen en inspiratiesessies.

Preventief werken aan mentale gezondheid voorkomt uiteindelijk zorg

Veel scholen zijn druk met brandjes blussen en individuele problemen oplossen. Wij zien dat anders: met een sterk basisaanbod kun je 80-90% van de leerlingen en studenten al goed ondersteunen. Voor de 10-15% die wat extra hulp nodig heeft, is gerichte ondersteuning belangrijk, en voor de 1-5% met complexe zorgvragen intensieve begeleiding. Op deze manier werk je aan een mentaal gezonde schoolcultuur én voorkom je op de lange termijn zorg en schooluitval.
Bron: Van los zand naar samenhang: Over zandkastelen en piramides in het onderwijs, Laura Stroo en Hanneke Visser.

Iedereen heeft een mentale gezondheid, maar zorgen voor je mentale gezondheid is lang niet zo normaal als elke week sporten en dagelijks tanden poetsen. Daar brengen wij verandering in!

Onze thema's

Ons fundament waarmee we de invloed op mentale gezondheid vergroten

In elke workshop, voor een leerling, docent of ouder, komen dezelfde drie pijlers altijd terug. Dat is de basis van ons succes.

Kennis

Psychologie is de studie van gedachten en gedrag en deze kennis helpt elke leerling, student en docent verder in het leven.

Vaardigheden

Mentale gezondheid kan je leren. Onze tools helpen je om om te gaan met tegenslag en de relatie met jezelf en anderen te versterken.

Normaliseren

We zorgen voor een veilige sfeer waar het normaal is om te praten en te delen. Niet alleen in de klas, maar ook in een docententeam.

Structurele inzet op mentale gezondheid

In de afgelopen jaren hebben we een compleet aanbod opgebouwd. Alles is ontstaan door samenwerking met scholen. Waar we kunnen, leveren we graag maatwerk én streven we naar een duurzame inzet. Zo is onze inzet niet afhankelijk van het individuele enthousiasme van een schoolleider of van eenmalige gelden, maar wordt werken aan mentaal welzijn écht onderdeel van de (cultuur van de) school of gemeente. 

Het liefste werken we in de volgende drie stappen, waar we er naar streven dat wij na stap 3 niet meer nodig zijn. 

01. Voor doen

Het 1e jaar trainen onze trainers. De mentor of docent doet actief mee in de les, maar hoeft niets voor te bereiden. 

02. Mee doen

Het 2e jaar leiden we mentoren of docenten op die de lessen zelf willen én kunnen geven. Waar nodig springen we bij. 

03. Zelf doen

Het 3e jaar zijn wij het expertiseteam. We denken actief met jullie mee, organiseren waar gewenst een intervisie en zorgen dat het materiaal up to date blijft.

Veelgestelde vragen

Door mentale gezondheid bespreekbaar te maken in de klas, zorg je dan niet voor meer mentale problemen?
Een veelgehoorde vraag. Het antwoord is nee. Het is belangrijk om te beseffen dat over jezelf leren iets heel anders is dan mentale tegenslagen problematiseren. Wij focussen op het eerste en vermijden het laatste. Onze lessen zijn geen therapiesessies, en zware individuele problematiek bespreken we bewust niet in de klas, omdat we ons bewust zijn van het gevaar van ruminatie (dat betekent veelvuldig praten over problemen en hierin blijven hangen). Wat we wel doen? We leren jongeren algemene vaardigheden aan die je mentale gezondheid versterken. En ja, ook in onze lessen geven we ruimte aan emoties en uitdagingen in het leven. Maar, we zoeken daarin dus niet de grenzen op. Veiligheid in de klas blijft belangrijk.
Hoe kijken jullie naar de trend rondom inclusief onderwijs waarin juist wordt gezegd: minder psychologiseren?

Ook wij vinden inclusief onderwijs belangrijk. We geloven dat het voor een aantal leerlingen helpend is om een diagnose te krijgen, maar dat de meeste helemaal geen diagnose nodig hebben. En we geloven dat er leerlingen zijn die complexe vraagstukken hebben waar individuele hulp bij nodig is, maar dat de meeste leerlingen geen extra hulp nodig hebben. Ook wij denken dat het een goede beweging is om vooral aan goed onderwijs te werken voor alle leerlingen. In goed onderwijs zit wat ons betreft een sterke basis van basisondersteuning voor alle leerlingen en studenten. Wij geloven dat je hiervoor zowel aan de context moet werken als aan de individuele vaardigheden van jongeren. En dat noemen wij Psychologie in het Onderwijs. 

In de media hoor je ook vaak dat er ook nog ruimte moet zijn in het onderwijs voor tegengaan van polarisatie, klimaat, social media, gender, racisme, gezond eten en lessen om niet in de criminaliteit te belanden. Hoe kijken jullie hier naar?

Wij kiezen er bewust voor om niet te focussen op afzonderlijke thema’s. Psychologie gaat over het begrijpen van gedrag. Door psychologie te onderwijzen help je jongeren om kritisch te denken, zelfbewustzijn te vergroten en mentaal gezond te blijven. Wanneer we psychologie goed in het onderwijs integreren, hoeven we andere thema’s die wij ook belangrijk vinden niet geforceerd in ons onderwijs te integreren. Jongeren met een gezonde kijk op de wereld zullen zelf de vragen stellen, zelf onderzoeken, betere inschattingen maken, kwesties aankaarten en vaak met scherpere analyses komen dan wij.

Af en toe zoomen we wel in op een specifiek thema, bijvoorbeeld klimaat of social media. We leren leerlingen hier niet over het klimaat of social media, maar gaan juist in op het gedrag. In hoeverre hebben deze thema’s invloed op ons eigen gedrag en hoe kunnen we zelf onze invloed vergroten? 

Benieuwd naar ons team achter deze werkwijze?

We werken met een groep van ruim 60+ collega’s. Missiegedreven enthousiastelingen die elke dag vol passie én enthousiasme voor ons op scholen werken.