Welzijn van leerlingen staat steeds hoger op de agenda binnen het onderwijs. Mentoren spelen daarin een cruciale rol, want zij hebben direct contact met leerlingen en kunnen vroegtijdig signaleren en ondersteunen. Maar hoe bouw je eigenlijk een goede, duurzame leerlijn over welzijn binnen het mentoraat? Wat werkt wel, en wat niet?
Uit onze ervaring bij Psychologie in het Onderwijs delen we acht belangrijke lessen die scholen helpen om een leerlijn op te zetten die niet alleen informatief is, maar ook echt wordt uitgevoerd en gedragen door het team. Of je nu net begint of je huidige aanpak wilt verbeteren: deze tips geven praktische handvatten voor succes.
8 lessen voor een sterke leerlijn over welzijn in het mentoraat
1️⃣ Inspiratie werkt het best als het van twee kanten komt.
Scholen vinden het fijn om inspiratie (zoals ons materiaal vanuit Psychologie in het Onderwijs) te ontvangen, maar het wordt pas echt waardevol als ze er eigen lessen en ideeën aan toevoegen. Dan wordt het echt hun leerlijn en voelen ze eigenaarschap.
2️⃣ De les hoeft niet perfect te zijn.
Mentoren geven er altijd hun eigen draai aan en die ruimte wil je ook behouden: éen duidelijke theorie en een passende werkvorm geven voldoende houvast en richting per mentorles.
3️⃣ Afspreken = uitvoeren.
Zonder afspraken over wanneer en hoe je met de leerlijn werkt, blijft het bij intentie. Plan vooraf wanneer lessen voorbereid, uitgevoerd en geëvalueerd worden.
4️⃣ De grootste uitdaging is niet kennis, maar overtuiging.
Veel mentoren vragen zich af:
“Kan ik dit wel?”
“Is dit mijn taak?”
“Wat doe ik als het leerlingen raakt?”
Die spanning verdwijnt pas als er ruimte is om dat gesprek te voeren.
5️⃣ Betrek verschillende disciplines.
Een sterk mentoraat ontstaat als decanen, ondersteuningscoördinatoren, mentoren, leerlingen en teamleiders samenwerken. Breng die perspectieven bij elkaar.
6️⃣ Kies!
Niet mijn sterkste eigenschap, maar wel een belangrijke les. Scholen die met één of twee thema’s begonnen (zoals stress of omgaan met tegenslagen) kwamen verder. Alles tegelijk willen doen werkt niet.
7️⃣ Laat mentoren zelf ervaren wat ze later doen met leerlingen.
Combineer kennisoverdracht met zelf ervaren: waar voel je ongemak tijdens een oefening? wat levert de kennis je op? Ervaren vergroot het begrip en het zelfvertrouwen van mentoren.
8️⃣ Kies je mentoren (ik durf het bijna niet te zeggen).
Niet elke docent is een geschikte mentor. Ik geloof inmiddels dat ongeveer 75% van de mentoren prima lessen over de basis van welzijn en verbinding kunnen geven, mits ze goed worden opgeleid. Voor de overige 25% is het misschien eerlijker om te bespreken of iemand anders deze lessen kan overnemen (extern of intern).
Ik ben benieuwd welke tip jullie inzicht gaf en of jullie zelf ook nog mooie voorbeelden hebben van leerlijnen binnen het mentoraat?
Wil jij nou ook een leerlijn over welzijn en verbinding ontwikkelen?
Wij komen graag met jouw team in contact om samen een programma op maat te maken dat aansluit bij jullie wensen en mogelijkheden.
