advies & inspiratie voor organisaties

Een preventief zorgbeleid dat de mentale weerbaarheid vergroot

Het lijkt alsof leerlingen en studenten wat anders nodig hebben dan voorheen

Op veel scholen horen we dat de leerlingen- en studentenpopulatie is veranderd ten opzichte van vroeger. Veel jongeren kampen met een vage, ongrijpbare angst in een wereld vol uitdagingen en lijken moeilijk te motiveren voor school. Tegelijkertijd hebben ze te maken met de toenemende prestatiedruk vanuit de maatschappij.

We kunnen niet blijven doen wat we altijd deden: er is structureel wat anders nodig. Gedrag, behoeften en verwachtingen zijn veranderd, en dat vraagt om een andere aanpak, van schoolleiding tot docent. Het onderwijs dat jarenlang werkte, sluit nu lang niet altijd meer aan. 

Kiezen voor een structurele preventieve aanpak: gericht op welbevinden én studiesucces

We zien dat op scholen de druk op zorg, maar ook in de klas, toeneemt. De onderlinge verbinding staat onder druk, en bij stijgende werkdruk is het een veelvoorkomende valkuil om vooral de aandacht te richten op individuele studenten met een hulpvraag. Op de lange termijn is het echter effectiever en duurzamer om te kiezen voor een preventieve aanpak. 

Onze werkwijze

We helpen scholen bij het opzetten van een integrale aanpak voor het welzijn en succes van hun studenten, met behulp van het model van de preventiepiramide. Dit model, dat zijn oorsprong vindt in de preventiestructuren van onderwijs en gezondheidszorg, stelt ons in staat om ondersteuning te bieden op verschillende niveaus. Van het creëren van een gezonde schoolcultuur tot het aanbieden van gerichte interventies voor individuele studenten, we zorgen voor een aanpak die het welzijn van studenten in elke fase ondersteunt.

Zes jaar kennis over preventief werken aan mentaal welbevinden toegepast in een preventief zorgbeleid

Dominique, oprichter van psychologie in het Onderwijs, en Ellen, directeur van Psychologie in het Onderwijs, zijn verantwoordelijk voor de uitvoer van ons advieswerk. Nieuwsgierig naar hun motivatie? Bekijk deze video:

Hoe je met ons kunt samenwerken

Als je met ons als projectleider samenwerkt, is dit altijd hands-on. Geen onnodige dikke rapporten, maar met elkaar vaststellen waar we heen willen én hoe we dit gaan realiseren. Het gaat over visie, maar ook over rollen en verantwoordelijkheden. Praktisch en toepasbaar. Voor wie klein wil beginnen, bieden we inspiratiesessies en keynotes aan. Een krachtige eerste stap naar een mentaal gezonde schoolomgeving.

Projectleider

Preventief zorgbeleid

Lezing of inspiratiesessie

Voor alle collega's

Meer weten over onze werkwijze?

Onze werkwijze kenmerkt zich door drie elementen: overbrengen van kennis, aanleren van vaardigheden en normaliseren van gesprekken over gedachten en gevoelens. 

Mentor & SLB-training: mentale gezondheid

Niet alles oplossen, wel bespreekbaar maken. Deadline is 15 januari. Schrijf je snel in want: vol = vol!