Mentor & SLB-training: Mentale gezondheid​

Maak mentale gezondheid bespreekbaar en krijg een betere band met je klas

Voor veel mentoren & SLB’ers is het mentaal welzijn van jongeren een blackbox

Je ziet leerlingen en studenten struggelen met zichzelf en met de huidige tijd waarin we leven, maar ook met elkaar. Als mentor wil je hier iets mee. Je hebt weinig grip op hoe het met jouw leerlingen of studenten gaat en je twijfelt regelmatig of je iets moet doen (of juist niet) om ze te helpen. 

Je hebt vragen zoals:

  • Wat is mijn rol?
  • Hoe voer ik een gesprek? 
  • Hoe bespreek ik dit klassikaal? 
  • Wanneer is het niet meer mijn rol en moet ik doorverwijzen?

Herken je dit?

  • Jongeren ervaren veel prestatiedruk en maken zich relatief snel zorgen;
  • Ze lijken minder veerkrachtig en ook minder gemotiveerd voor school;
  • Daarnaast neemt de groepsdruk in de klas toe en er lijkt soms minder empathie voor elkaar te zijn;
  • Terwijl je jongeren in jouw klas juist wil leren dat ze zelf invloed hebben op de sfeer in een groep, hoe ze kunnen omgaan met tegenslagen en hoe ze rustig en ontspannen een tentamen of toets in kunnen gaan 

Let op: deadline inschrijven is 15 januari. De training wordt enkel in het voorjaar gegeven.
De volgende ronde is voorjaar 2026. Pak dus nu je kans om mee te doen!  

Data van de online training
3 februari: 19.00 – 21.00
10 maart: 19.00 – 21.00
7 april: 19.00 – 21.00
19 mei: 19.00 – 21.00
16 juni: 19.00 – 21.00

De data live training in Utrecht 
14 februari: 10.00 – 14.00
28 maart: 10.00 – 14.00
16 mei: 10.00 – 14.00

De belangrijkste uitdaging: je moet de lessen je eigen maken.​

Aandacht voor mentale gezondheid gaat niet alleen over expliciet ruimte maken in het curriculum of een lesprogramma. Het gaat echt over jezelf als mens meenemen in de les en jezelf aankijken. Dat is mooi en kwetsbaar tegelijk. En juist daarom is het goed om echt de tijd en ruimte te nemen om de stof eigen te maken. Met alleen een lesprogramma red je het niet.

Hoe ga je om met de onrust, het ongemak en de gevoelens van leerlingen? En nog belangrijker: hoe verhoud jij je eigenlijk tot jouw onzekerheden, angsten en ongemak?

Als het je lukt om de lessen je eigen te maken, worden de lessen een succes. Mentoren & SLB-ers die de training hebben gevolgd merken dat ze meer verbinding krijgen met hun groep én dat leerlingen en studenten veel eerder naar ze toekomen bij uitdagingen en problemen.

Na het volgen van de training

De kern

Kennisdeling

Je krijgt toegang tot een online omgeving waarin we na elke sessie theorie, video’s en materiaal delen over het desbetreffende thema.

Zelf aan de slag gaan

Tussen elke bijeenkomst ga je zelf aan de slag met een specifiek thema. Op deze manier kun je direct praktijkervaring opdoen.

Samen leren met andere docenten

Tijdens de bijeenkomsten delen we praktijkervaringen en zorgen we ervoor dat je de lessen eigen maakt door interactie met andere docenten.

Het juiste lesmateriaal

Je krijgt toegang tot alle lessen, zodat je na de training direct aan de slag kunt met jouw eigen klas.

Over ons

Dominique Warmerdam
Oprichter Psychologie in het Onderwijs

Dominique Warmerdam is oprichter van Pyschologie in het Onderwijs. Ze is psycholoog, en al ruim 9 jaar werkzaam in het onderwijs. Ze vroeg zich tijdens haar studie vaak af: Waarom leren we op school niet meer over onze emoties, gedachten en gedrag? In januari 2019 werd dit idee werkelijkheid en begon Psychologie in het Onderwijs met een keuzemodule sociale psychologie. Op één school.

De behoefte waarvan Dominique dacht dat die er was, die was er ook écht. Dat blijkt onder andere uit ons klantenbestand, dat inmiddels uit meer dan 150 scholen bestaat. 

Dominique is hét brein achter Psychologie in het Onderwijs en heeft een bak aan ervaring. Ze heeft voor veel verschillende klassen gestaan, kent de uitdagingen van het onderwijs als geen ander en bedenkt voor elke uitdaging een passende én leuke werkvorm. 

Dominique Warmerdam

Laura Stroo, Schoolpsycholoog, docent.

Laura werkt al bijna 20 jaar met hart en ziel in het onderwijs. Als leerkracht en docent, later als orthopedagoog en trainer. Ze gaat vooral aan op ‘the whole child development’ benadering. Laura is opgeleid als schoolpsycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP, orthopedagoog, supervisor K&J NIP, leerkracht en ib’er. Ze werkt veel in scholen, besturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten en als docent om fundamentele levensvaardigheden van leerlingen (en schoolteams!) te vergroten.

Onderwijs gaat wat haar betreft over de balans tussen leren, welbevinden en gedrag. Wat als we allemaal zouden leren wat er óók toe doet? Luisteren naar je hart en doen waar je blij van wordt? Als het niet alleen gaat om lezen en rekenen, maar dat we leren hoe je fijn kunt leven? Dat we leren dat tegenslag bij het leven hoort en hoe je daarmee om kunt gaan. Laura gunt alle leerlingen, docenten (mensen 😉 levensvaardigheden die helpen met alles van het leven dat op je pad komt. Levenskunde in de klas!

 

Deze thema's worden tijdens de training behandeld

De onderwerpen motivatie, stress & prestatiedruk, veerkracht en groepsdynamiek en verbinding zijn nauw met elkaar verbonden. Ze vormen de essentiële bouwstenen voor het proactief bevorderen van het mentale welzijn van leerlingen en studenten.

  • Groepsdynamiek en Verbondenheid: Begrijp hoe groepsdynamiek en een gevoel van verbondenheid binnen de klas bijdragen aan het welzijn van individuele leerlingen, en ontdek manieren om een positieve groepscultuur te bevorderen.
  • Motivatie: Ontdek hoe motivatie een cruciale rol speelt in het leerproces en leer effectieve strategieën om de intrinsieke en extrinsieke motivatie van leerlingen te stimuleren en leerlingen te leren om ook zichzelf te leren motiveren.
  • Stress & Prestatiedruk: Leer hoe stress en prestatiedruk de mentale gezondheid van leerlingen beïnvloeden en ontdek hoe jij leerlingen hier meer over kan leren en tegelijkertijd een ondersteunende omgeving kan bieden.
  • Omgaan met tegenslagen: Leer hoe je de veerkracht van leerlingen kunt versterken, zodat ze beter om kunnen gaan met uitdagingen en tegenslagen die onlosmakelijk verbonden zijn met het leven en hun schoolcarrière.

Enthousiast over de training?

Er zijn 3 opties om mee te doen.

Optie 1

Volg de volledige training online, met docenten van andere scholen: 5 online sessies van elk 2 uur.

Investering: €750 per docent, exclusief BTW

Optie 2

Volg de volledige training op onze locatie in Utrecht, met docenten van andere scholen: 3 fysieke bijeenkomsten van elk 3,5 uur.

Investering: €1050 per docent, exclusief BTW

Optie 3

Volg de training op jouw school met je eigen collega’s. Geschikt voor groepen van 8 tot maximaal 15 personen. Duur: 3 sessies van elk 3,5 uur op locatie.

Investering: €8700 per groep, exclusief BTW

We hebben dit voorjaar 20 plekken. Dus wacht niet te lang met inschrijven!

Inschrijven kan uiterlijk tot 15 januari. De training wordt enkel in het voorjaar gegeven. De volgende ronde is voorjaar 2026. Pak dus nu je kans om mee te doen!  

Wat mentoren over de training zeggen

“Ik heb al een aantal mooie lessen kunnen geven op school. Het levert andere gesprekken op in de klas. Maar ik vond het ook mooi om te merken dat ze daarna eerder naar mij toe komen met problemen of dingen waar ze het over willen hebben.”

“De onderwerpen die aan bod komen sluiten echt aan bij hetgeen wat er in de klas speelt.”

Nieuwsgierig naar de verhalen? Bekijk de video hiernaast!

Veelgestelde vragen

Hoe ziet de agenda eruit van deze training?

Data van de online training
3 februari: 19.00 – 21.00
10 maart: 19.00 – 21.00
7 april: 19.00 – 21.00
19 mei: 19.00 – 21.00
16 juni: 19.00 – 21.00

De data voor de live training in Utrecht:
14 februari: 10.00 – 14.00
28 maart: 10.00 – 14.00
16 mei: 10.00 – 14.00

Deadline voor het aanmelden is 15 januari. 

Wat zijn de kosten voor deze training?

Er zijn 3 opties:

  • Volg de training online met een groep docenten van andere scholen. 5 online sessies van elk 2 uur: 750 euro per docent.
  • Volg de training op onze locatie in Utrecht met een groep docenten van andere scholen. 3 bijeenkomsten van 3,5 uur: 1050 euro per docent.
  • Volg de training op jouw school met je eigen collega’s. Geschikt voor groepen van 8 tot maximaal 15 personen. 3 bijeenkomsten van 3,5 uur: 8700 euro per groep.

Kosten zijn inclusief toegang tot het materiaal (van theorie tot werkvormen) en exclusief BTW.

Voor wie is de training bedoeld?

De lessen zijn toepasbaar op het VO en het MBO. En ook in groep 8 zou je de lessen kunnen toepassen, wellicht moet je het hier en daar wat makkelijker maken.

Is er genoeg materiaal?

De ervaring leert dat er eerder te veel materiaal is dan te weinig. Mentoren en SLB-ers uit de vorige lichting zeiden regelmatig: Het is een snoepwinkel, maar ik heb de tijd niet eens om alles in te zetten’. Je kan dus zelf bepalen wat je in je klas gaat gebruiken. 

Mijn vraag staat er niet tussen.

Heb je een vraag of wil je iemand persoonlijk spreken over de training zodat je goed kan bepalen of de training bij je past. Mail dan naar info@psychologieinhetonderwijs.nl en we nemen snel contact met je op!

We hebben in 2025 20 plekken. Dus wacht niet te lang met inschrijven!

Inschrijven kan uiterlijk tot 15 januari. Als de groepen eerder vol zitten dan werken we met een wachtlijst voor een volgende ronde (najaar 2025).

Twijfel je nog?

Ben je geïnteresseerd in de training, maar heb je nog geen definitieve keus gemaakt? Meld je dan nu aan voor de interesselijst, voor meer informatie.

Om je alvast een kijkje in training te geven ontvang je:

  • De les ‘groepsdynamiek’ van het mentorpakket, inclusief een groepsstatement die je direct in het nieuwe schooljaar met de klas kan opstellen.
  • Gesprekskaartjes ‘Hoe gaan we als klas met elkaar om’. Deze kaartjes helpen je om een goed gesprek met de klas te voeren over hoe jullie komend schooljaar met elkaar omgaan.
  • Een aantal mails vanuit ons met wat meer informatie over de training.

Ben je er al uit?

Ben je al overtuigd dat je mee wilt doen met de training? Meld je dan direct aan via onderstaande link en claim 1 van de 20 plekken! Zo ben je verzekerd van een plekje dit voorjaar.

Daarnaast onvang je:

  • Gesprekskaartjes ‘Hoe gaan we als klas met elkaar om’. Deze kaartjes helpen je om een goed gesprek met de klas te voeren over hoe jullie komend schooljaar met elkaar omgaan.
  • Het volledige mentorpakket (t.w.v. 59 euro). Dit is een pakket met 4 workshops die jij direct kan toepassen in de les.

 

Laat je gegevens achter voor de interesselijst

Je ontvangt dan extra informatie van ons om je keuze te kunnen maken én krijgt direct de gratis mentorles groepsdynamiek toegestuurd!